
Ilie Bolojan, șeful Senatului, a dezvăluit miercuri un plan drastic de reducere a cheltuielilor instituției: concedieri, diminuarea cheltuielilor cu combustibilul, restrângerea flotei de mașini, precum și extinderea programului de lucru.
UPDATE
Președintele Camerei Deputaților, Ciprian Șerban, a anunțat miercuri că în săptămâna următoare va finaliza un plan de reorganizare a Camerei, care va include reducerea posturilor și măsuri pentru eficiența energetică.
‘Avem în vedere și la Cameră (o reorganizare – n.r.). Avem în total 1.500 și ceva de angajați, din care 125 care se autofinanțează, vorbim despre cei care se ocupă de închirierea sălilor. Avem aproximativ 428 care deservesc întreaga clădire, aici mă refer la Cameră, la Senat, la Curte, tot ce avem în clădirea Parlamentului. Ar mai rămâne undeva în jur de 1.098 – 1.100 de angajați, din care ne dorim o reducere de peste 200 de posturi,’ a declarat Ciprian Șerban pentru Agerpres.
El a menționat că luni va avea finalizat proiectul de reorganizare.
‘Am în vedere tot ce înseamnă Camera Deputaților. Luni pot oferi detalii concrete. Luăm în calcul și eficiența energetică, absolut tot, încercăm să reducem cât se poate de mult, vorbim de eficiență,’ a adăugat președintele Camerei Deputaților.
Ciprian Șerban a detaliat măsuri menite să reducă consumul de energie, inclusiv ajustări la iluminat.
‘În primul rând, vom modifica ora de aprindere a luminilor exterioare, care acum se luminează la ora 17:00; vom schimba această oră la 19:00 sau 20:00. Vom încerca să diminuez iluminatul interior. Facem o analiză completă, iar până luni voi avea totul finalizat,’ a adăugat el.
+++
Bolojan a anunțat că în ședința Biroului permanent de marți, au fost aprobate două memorandumuri pentru îmbunătățirea activității Senatului. El a subliniat că dorește un aparat profesional și eficient, un proces legislativ îmbunătățit și un regulament de funcționare optim, astfel încât dezbaterile să fie civilizate iar colaborarea cu celelalte instituții să fie mai strânsă.
“Am observat, de când ocup funcția de președinte al Senatului, câteva deficiențe evidente. La Senat, în loc ca persoanele din cabinetele demnitarilor să sosească și să plece împreună cu aceștia, așa cum se practică în mod obișnuit, am ajuns în situația în care un demnitar nu își poate aduce colaboratorii și găsește angajați aduși de predecesorii lui, ale căror pregătire și interese pot fi discutabile,” a spus Bolojan.
Astfel, e necesar să se respecte “o lege a demnității”, adică “venim cu un demnitar, plecăm cu un demnitar”.
Bolojan a specificat că aparatul Senatului este supradimensionat, promitând că, fără influențe politice, posturile vor fi ocupate prin concurs, iar un proiect de lege va fi elaborat pentru a schimba personalul din cele două Camere ale Parlamentului odată cu plecarea demnitarului. Până acum, angajările s-au făcut pe o perioadă nedeterminată, iar personalul a rămas același. Bolojan a descris aceste angajări ca fiind „sinecuri”, menționând că reorganizarea se va finaliza până la sfârșitul lunii martie, ceea ce va lăsa doar 618 posturi din cele 796 existente în prezent.
El a dat exemplul Comisiei de regulament, care se întâlnește o dată la două luni și are cinci angajați “care au dificultăți în a justifica activitatea lor în cele două luni”.
De asemenea, a discutat despre structuri funcționale ale Senatului cu Direcții care au puțini angajați, doar pentru că cineva vrea să fie director, fără un personal adecvat în subordine.
Bolojan a exprimat nemulțumirea că prezența fizică a angajaților “lasă de dorit”, așa că se va implementa un sistem pe bază de cartelă electronică pentru a înregistra prezența acestora la muncă.
“Secretariatul General are termen de trei luni pentru a rezolva această situație, astfel încât să asigurăm prezența la muncă, pentru că acest lucru reprezintă o formă de respect față de cei care ne plătesc,” a adăugat el.
O altă măsură vizează reducerea flotei de mașini și diminuarea cotei de combustibil cu 20%.
Referitor la calitatea procesului legislativ, programul de lucru în Senat va fi reconfigurat. Dacă până acum luni se lucra în plen, iar marțea în comisii, de acum înainte se va lucra și miercuri în plen, iar joi vor avea loc dezbateri publice.
În legătură cu regulamentul, Bolojan a comunicat că dorește să adopte “cele mai bune practici din regulamentul Parlamentului European”.
“În sălile de plen dorim un dialog civilizat, să descurajăm agresivitatea și să sancționăm pe cei care nu respectă regulile bunului simț,” a completat acesta.
Bolojan a subliniat că atât Senatul, cât și Camera Deputaților urmează să se reorganizeze, având în vedere o analiză a mai multor aspecte.
El a remarcat că majorarea salariilor este un proces simplu, “se ia de pe o zi pe alta”, însă reducerea personalului nu este ușoară.
Întrebat despre eventualele procese pe care angajații disponibilizați le-ar putea intenta Senatului, el a răspuns că “nu este nicio problemă. Problema noastră este să procedăm legal, corect și ceea ce am cerut și sindicatelor în întâlnirea de alaltăieri a fost clar: să ne ajutați să organizăm concursuri corecte.”
Bolojan a fost întrebat și dacă angajații care își vor pierde locul de muncă vor primi compensații. El a răspuns: “Nu cred că în contractul colectiv de muncă al Senatului sunt astfel de prevederi. Din perspectiva sincerității față de colegii noștri de la Senat, grila noastră de salarizare se află la un nivel mediu, deci nu este în top, dar aici s-au adăugat tot felul de sporuri pentru condiții vătămătoare. Totuși, nu există drepturi speciale pentru colegii care lucrează în Senat. Există alte instituții care au reușit să includă, prin contracte colective de muncă, tot felul de drepturi aberante, precum primele, dar la Senat nu s-a exagerat,” a adăugat el.
Legat de ASF, Bolojan a spus că nu crede că “s-ar prăbuși” instituția dacă aceasta nu ar avea atât de mulți angajați și prime atât de mari. Așadar, următorul pas este “să ne ocupăm de instituțiile din coordonarea Parlamentului și să formăm un grup de lucru pentru această chestiune, pentru a asigura transparență.” Măcar să publice aceste drepturi, pentru a le arăta și altora la ce nivel de austeritate sunt supuși.
Reamintim că șefii și angajații ASF primesc 16 salarii anuale, conform unei decizii a conducerii. Acestea includ primele de Crăciun și pentru performanță, două salarii suplimentare pentru vacanță și cu ocazia zilei ASF.
ASF a fost dată în judecată de deputatul USR Claudiu Năsui, iar, la începutul lunii septembrie 2023, Curtea de Apel București a obligat instituția să facă publice salariile și sporurile conducerii, precum și costurile aferente cazărilor, diurnelor și transportului.
Angajați ai Senatului l-au huiduit la finalul conferinței de presă, strigând: “Nu știți problemele reale, noi avem expertiză, funcțiile de senator sunt efemere. Nu se poate să veniți cu idei de acest gen.”
În replică, Bolojan le-a spus, în fața angajaților care protestau și a ziariștilor: “Vor fi eliminate sinecurile. Vor fi organizate concursuri corecte. Accept orice discuție.”
De asemenea, a comunicat angajaților nemulțumiți că, dacă ei consideră că schimbă ceva prin huiduieli, acest lucru nu se va întâmpla.
“E necorect să aranjezi fără concurs oameni pe perioadă nedeterminată. Cei care au dat concurs și sunt profesioniști nu au de ce să se teamă. Mai sunt și cei care s-au angajat fără concurs și care nu își justifică existența. Este firesc să fie plătiți? Eu respect pe toată lumea, dar nu voi accepta o asemenea atitudine,” a concluzionat Ilie Bolojan.
Ce spun Sindicatul Funcționarilor Publici Parlamentari, Sindicatul Personalului Contractual și Sindicatul Șoferilor din Senatul României
Sindicatul a comunicat marți că își exprimă dezacordul ferm față de măsurile propuse de președintele Senatului, Ilie Bolojan, și de secretarul general al Senatului, Mario Ovidiu Oprea, privind reorganizarea instituției și reducerea numărului de angajați.
“Fără o consultare corespunzătoare cu sindicatele, fără o analiză detaliată a activității instituționale, președintele și secretarul general al Senatului intenționează să reducă aproximativ 200 de posturi. O reorganizare realizată în grabă, concentrată exclusiv pe factori economici (reducerea cheltuielilor salariale) este extrem de îngrijorătoare și dăunează atât funcționării instituției cât și angajaților și familiilor lor. O astfel de acțiune abruptă ridică întrebări serioase și îngrijorări în rândul întregului aparat tehnic al Senatului,” afirmă sindicatele.
Ele remarcă mai multe aspecte identificate de conducerile celor 3 sindicate:
• Lipsa transparenței: Reducerea personalului fără criterii clare poate conduce la discriminare și decizii arbitrare.
• Încălcarea legislației: Proiectul de hotărâre contravine Legii nr. 7/2006 privind statutul funcționarului public parlamentar, Codului Administrativ și Codului Muncii.
• Impact negativ asupra eficienței: Reducerea personalului poate suprasolicita angajații rămași, diminuând calitatea procesului legislativ.
• Lipsa unei analize fundamentate: Nu a fost efectuată o evaluare detaliată a necesarului de personal, ceea ce ar putea cauza dezechilibre semnificative în structura instituțională. În România, supremația legii este fundamentală. Este necesară respectarea legilor în vigoare în privința dialogului social. Consultarea sindicatelor în astfel de situații este esențială. Astfel, cele 3 sindicate din Senat cer public președintelui Senatului și secretarului general să fie consultați în toate etapele procesului decizional.
Concret, sindicatele solicită:
1. Implementarea unei reorganizări bazate pe criterii transparente și echitabile.
2. Respectarea drepturilor angajaților, inclusiv protejarea categoriilor vulnerabile, cum ar fi familiile monoparentale și persoanele cu dizabilități.
3. Organizarea unei consultări pentru analiza impactului măsurilor asupra funcționării Senatului. Angajații Senatului sunt esențiali pentru eficiența procesului legislativ. Orice reorganizare trebuie să respecte drepturile acestora și să nu afecteze stabilitatea instituției. Facem apel la toți senatorii să susțină o reformă bazată pe echitate și raționalitate.